REKREACJA W WALCE …

 REKREACJA RUCHOWA W WALCE Z ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEJ CYWILIZACJI

PRZYCZYNY BRAKU RUCHU

Ruch to życie. Według naukowych badań człowiek, który ruszałby się tylko w minimalnym stopniu miałby kłopot dożyć czterdziestu lat. Rozwój cywilizacji, komputeryzacja, ułatwiona komunikacja (portale społecznościowe, komunikatory, telefonia komórkowa) powodują coraz większy zastój ruchowy, którego człowiek nieświadomie pada ofiarą.

Degradacja środowiska naturalnego, powstawanie wielu nieznanych wcześniej zagrożeń  i plag społecznych, zmiana szeregu potrzeb, zwłaszcza biologicznych i psychicznych, powoduje zmniejszenie odporności człowieka. Z roku na rok zwiększa się odsetek uczniów, którzy przynoszą wyproszone zaświadczenia lekarskie świadczące o niemożliwości udziału w zajęciach WF. Mało tego, sami rodzice nadużywają swoich uprawnień pisząc prośby o zwalnianie z zajęć własne dzieci. Zaniedbywanie kultury fizycznej, zaleceń lekarskich kierujących na ćwiczenia korygujące wady postawy, powodują w dorosłym życiu nieodwracalne zmiany, niejednokrotnie z bolesnymi dolegliwościami.

Samochodem do sklepu, który znajduje się 200 m od miejsca zamieszkania, płynący strumień seriali w telewizji, przy których niejednokrotnie zasypiamy, brak jakiegokolwiek hobby zmuszające choćby do minimalnego wysiłku fizycznego prowadzi do jednego – wegetacji ruchowej.

JAK WALCZYĆ Z TYM ZAGROŻENIEM

Sprawa nie jest prosta. Tak zwany ustabilizowany tryb życia : praca, dom, praca – wielu ludziom odpowiada. Niektórzy, nie ruszają się ze wstydu, inni z lenistwa, jeszcze inni nie wierzą, że to coś wniesie w ich życie.

Podejmowanie w ramach wypoczynku czynnego różnego rodzaju zabaw, ćwiczeń oraz różnych dyscyplin sportu, dla rekreacji i zdrowia, poprawy zdolności wysiłkowej, zapobiega powstawaniu chorób cywilizacyjnych (poprawa sprawności układu krążenia, ruchowego, oddechowego, przeciwdziałania stresu psychicznego), zwiększenia stymulacji korzystnych wpływów na zdolność do pracy fizycznej i umysłowej. Uświadamiać, pokazywać, zachęcać. Nie ważne ile mamy lat – ruch to życie. Dysponowanie czasem wolnym oraz możliwością jego wykorzystania w zgodzie z własnymi upodobaniami jest więc warunkiem koniecznym, chociaż niewystarczającym do uprawiania rekreacji. Aby człowiek podjął aktywność rekreacyjną musi posiadać ku temu nie tylko możliwość, ale również ochotę, a to oznacza, iż uprawianie rekreacji musi mieć dla niego jakąś wartość – musi poczuć, że się opłaca.

Szczególną rolę w walce z zagrożeniami współczesnej cywilizacji ma do odegrania rekreacja ruchowa. Rekreacja poparta odpowiednim przygotowaniem. Dzieci można oddać w ręce wykwalifikowanego instruktora. Często młodzież łapie się sama za sport. Dochodzi niejednokrotnie do sytuacji: wstaje nastolatek i oświadcza – od dziś będę chodził na siłownię. I tu mamy problem, ponieważ nieodpowiednio wykonywane ćwiczenia mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Starszym osobom też nie zalecałbym dłuższych marszy bez konsultacji z lekarzem. Co może przekonać by zacząć się „ruszać” i to nie na wiosnę, gdy wszyscy zrzucamy z siebie swetry i kurtki, a wtedy gdy zaczyna się zima ? Czy do tego trzeba dorosnąć ? A może lepiej wpajać dzieciom, że higiena to nie tylko kąpiel pod prysznicem. Tak jak myjemy zęby, tak korzystamy (na ile pozwoli czas) z różnego rodzaju form rekreacji. Gdy tacy ludzie dorosną z pewnością poczują spadek różnicy komfortu życia gdy przestaną zaglądać na basen, siłownię, ulubioną ścieżkę gdzie biegali lub przestaną wsiadać na rower.

WALKA PRZEZ MOTYWACJĘ

Jak rozpocząć i kiedy ? Najlepiej od najmłodszych lat. Wielu ludzi rekreację, która systematycznie uprawiana daje zadowolenie i efekty zaczyna w wieku średnim i dojrzałym. Decyzja czasem przychodzi gdy zaczyna nam coś dolegać, gdy znajomy zachęci, a najlepiej jest wtedy gdy sami dojdziemy do tego, że jest to nieodzowne dla naszego zdrowia. Jak się motywować ? Nie ma tu reguły. Każdego mobilizuje coś innego. Ogólnie polecam literaturę o tematyce prowadzenia zdrowego trybu życia oraz samo uświadamianie, postanowienia i wyznaczanie sobie celów, które będziemy osiągać. Endorfiny szybko przekonają nas, jakie to wspaniałe uczucie być zdrowo zmęczonym. Najważniejsze znaleźć coś dla siebie, nic na siłę.

WALKA PRZEZ UŚWIADAMIANIE

Człowiek zazwyczaj zaczyna rozumieć sytuację, gdy jest odpowiednio poinformowany. Wszędzie mamy ulotki : żyj zdrowo, odpowiednio się odżywiaj.

Niestety ludzie w 50% są głusi na te apele. Co zrobić by ich przekonać ? Najlepsze są konkretne przykłady podawane w formie wykładów, prelekcji, filmów pokazujących co dzieje się z naszym organizmem, gdy pozbawimy go ruchu, ograniczając się jedynie do wykonywania czynności niezbędnych. Stwierdzenie, że jesteśmy tym co jemy też nie jest bezzasadne. Wielu osobom mogłyby otworzyć się oczy po obejrzeniu popularnego ostatnio reportażu o czyszczeniu zatykającej się kanalizacji londyńskiej, gdzie porównana została do naszego układu krwionośnego. Tłuszcz który powoduje zatory w londyńskich kanałach, przedstawiony został jako cholesterol. Obraz może naprawdę trafić do wyobraźni niejednego, nie dbającego o dietę, człowieka.

Dużym sprzymierzeńcem w przekonywaniu ludzi jest obecnie moda na sportowy styl życia. Gdy dobrze wyglądasz łatwiej znajdziesz pracę, dziewczynę, chłopaka, zrealizujesz własne cele. Po prostu żyje się łatwiej. Gdy należymy do jakieś drużyny, samotność nam nie grozi.

Systematycznie uprawiając sport rzadziej chorujemy, mamy większą odporność fizyczną i psychiczną. Lepiej radzimy sobie ze stresem.

MIEJSCA REKREACJI

Najprościej, gdzie uprawiać rekreację ? Można wszędzie, gdzie jest bezpiecznie, w zależności od dyscypliny i wymagań. Jak wspomniałem powyżej – moda na sport udzieliła się wielu włodarzom miast, co zaowocowało budową ścieżek rowerowych, boisk sportowych, tras do Nord Walkingu, czy biegania. Osiedlowe siłownie, przy których są nie tylko sztangi i ciężary, ale i sale z bieżniami – wyrastają jak grzyby po deszczu. Pojawili się specjalni projektanci tras do chodzenia z kijkami czy jazdy na rowerze. Basen nie służy już tylko do pływania. Można tam organizować o wiele więcej zajęć ruchowych takich jak wodny aerobik. Powstaje wiele szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponad gimnazjalnych o profilach sportowych. Otworzyły się granice. Wycieczki turystyczne po polskich górach bez paszportu, gdzie można przekraczać granice w dowolnym czasie i miejscu. Wiele miast pokusiło się nawet o zrobienie specjalnych stron informujących gdzie uprawiać rekreację. Przykładem tu może być Wrocław gdzie informuje na : www. wroclawianienapolanie.pl o takich miejscach (http://wroclawianienapolanie.pl/miejsca).

Z pomocą przychodzi nam współczesne podejście lekarzy, którzy coraz częściej kierują nas do Dietetyka, Fizjoterapeuty. Ten z kolei pomaga znaleźć przyczynę poprzez odpowiednią dietę, ćwiczenia. Tabletki przeciwbólowe to nie rozwiązanie.

Ruch to życie! Życie bez chorób? – to możliwe!

Napisz do autora : telpol@onet.pl / Kuba

Jedno przemyślenie nt. „REKREACJA W WALCE …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.